Potrošačima koji su nedavno „naseli" na prevaru sms porukom „javi se hitno" i potrošili impulse na nepoznat broj iz inostranstva, neodgovorno je prebaciti da su naivni jer je među takvima bilo i onih koji su navikli da im deca sa pripejd karticama često ostaju bez kredita pa šalju poruke slične sadržine sa „nepoznatih" brojeva svojih vršnjaka.

 

 

 

Roditelji tada najčešće uzvrate poziv ne gledajući da li je pozivni broj odgovara domaćem operateru. Uz njih bilo je i onih koji su baš tih dana čekali poziv iz inostranstva ili izveštaj iz bolnice. Ono što je usledilo nakon talasa žalbi korisnika, bila je brza reakcija operatora koji je porukom upozorio korisnike da ne odgovaraju pozivom na „mamac-poruku" hakera.

 

Odmah zatim stiglo je saopštenje kojim se davalac usluge ogradio od nadoknade štete i mogućnosti da bilo šta uradi kako bi slične prevare u budućnosti sprečio. E tu već nailazimo na potrošački problem. Pravo potrošača na sigurnosti i bezbednost, su dve tačke od Osam osnovnih prava potrošača. Naravno da trgovac ili davalac usluge ne može da snosi potpunu odgovornost ali ne bi trebalo ni u potpunosti da se ograđuje. Ako bi hakere čija su meta obični potrošači (a ne države ili državne institucije), grubo podelili u dve grupe - jednu bi činili „kreativci" željni prepotentnog dokazivanja u stilu - „vidite šta ja umem" - a drugu, mnogo opasniju, čine oni koji kriminalnim radnjama žele da vaš novac „klikom" prebace u svoj džep.

 

Razvoj informacionih tehnologija ne poznaje granice, ali isto tako ni kreativnost hakera koji uspešno drže korak s tim napretkom. Potrošačima je ranije bilo lakše dati uputstva kako da izbegnu mamce „programerskih pecaroša" koji su obično stizali putem elektronske pošte. Bilo je dovoljno reći: „Ne 'klikći' na sumnjive linkove", „Ne popunjavaj upitnike svojim ličnim podacima, šiframa, brojevima bankovnih kartica „ i „Ne veruj u lutrije kojim ti neko poklanja milion dolara". Danas, kada mobilni telefon sve manje služi za telefoniranje, a sve više kao skladište vrednih podataka, ili sredstvo za novčane transakcije - mnogo je izazovnije biti oprezan.

 

 

Upravo zato, operatori mobilne telefonije uz trendove novih ponuda moraju da preuzmu odgovrnost i za bezbednost svojih korisnika. Ako nas već preko reklama pozivaju da skladištimo fotografije, jeftino pozivamo preko aplikacija i telefonom plaćamo robu i usluge – onda u nepredviđenim situacijama, moraju da nude mnogo više od obrazloženja: „Pa eto, dešava se"...