Asocijacija potrošača Srbije - APOS nije zadovoljna primenom Zakona o zaštiti potrošača jer su, osim dobrih i primenjivih odredbi koje se odnose na proces reklamacije proizvoda, veoma važni delovi ovog zakona su u potpunosti neprimenjivi. Udruženje „Košava“ iz Vršca, članica APOS-a, započela je 14. marta 2015. godine sa realizacijom projekta „Pijačni barometar mladih potrošača“.

 

U ovom tekstu:

#APOS Saopštenje

#Najčešće žalbe

#Projekat Košave: Pijačni barometar

 

U oblasti sistema nosioca zaštite potrošača, još uvek nije postavljen okvir koji je predviđen ovim zakonom, te organizacije potrošača nemaju mogućnost da u potpunosti vrše svoju funkciju. Između ostalog, Nacionalni registar za potrošačke prigovore nije zaživeo, saradnja organizacija potrošača i javno komunalnih preduzeća još uvek nije na adekvatnom nivou pa ni potrošači još uvek nemaju nikakvu konkretnu korist od primene te odredbe.

 

Zbog velikog broja građana, koji ne uspevaju da stupe u kontakt sa savetovalištima za potrošače finansirana od strane nadležnog ministarstva, a kojima APOS volonterski kontinuirano pruža svu pravnu pomoć i podršku - zaključujemo da je zapravo postojeći broj savetovališta nedovoljan za dva najveća grada u Srbiji.

 

Usvojen je novi Pravilnik o evidenciji organizacija potrošača, ali je takve sadržine da suštinski  neće promeniti staru praksu procesa evidentiranja organizacija potrošača.

 

APOS nije zadovoljan situacijom koja se odnosi na kolektivnu zaštitu potrošača. Usvajanje zakonske obaveze da sva javna prduzeća i davaoci usluga imaju savetodavna tela i tela za reklamacije u kojima bi volonterski učestvovali predstavnici potrošača idu jako sporo. Takođe nije se učinilo ništa sem formalnosti na polju sistema obaveštavanje i alarmiranja o bezbednosti proizvoda koji se stavljaju u promet.

 

Konačno, ne nazire se početak edukacije o zaštiti potrošača koja treba da se integriše u obrazovni sistem a  što je takođe predviđeno Zakonom.

 

Najčešće žalbe

 

Najviše prigovora od potrošača APOS dobija za tehničke uređaje, odnosno mobilne telefone, laptopove, ali i kućne aparate kao što su veš mašine i slično. Konstatntan je broj prigovora koji se odnose na pružanje usluga, posebno prema javnim preduzećima. Konkretno na visinu računa za struju i grejanje.

 

Retki su slučajevi, mada ima i takvih, da APOS reklamaciju reši u direktnoj komunikaciji sa trgovcem ili davaocem usluga. U principu na svakih 5 prigovora, u jednom slučaju trgovac ne prihvati reklamciju, pa smo shodno tome prinuđeni da se obratimo nadležnoj inspekciji.

 

Trećina prigovora se odnosi na usluge u šta spadaju i javna preduzeća (komunalne usluge) i privatni davaoci (poravke, kablovska televizija, telefonija i sl.)

 

 

 

 

 

Projekat Košave:  „Pijačni barometar mladih potrošača“

 

Udruženje „Košava“ iz Vršca, članica APOS-a, započela je 14. marta 2015. godine sa realizacijom projekta „Pijačni barometar mladih potrošača“. Projekat finansira Odeljenje za poljoprivredu Skupštine opštine Vršac, a realizuje se u saradnji sa Hemijsko-medicinskom školom putem edukativnih radionica za učenike srednjih škola na teritoriji opštine Vršac.


Tokom realizacije projekta mladi potrošači će se upoznati sa načinima distribucije proizvoda od mesta gde je proizvod proizveden do pijačne tezge, kao i sa poreklom proizvoda koji je u pijačnoj ponudi. U tom smislu mladi potršači će kroz neposredan kontakt sa ponuđačima proizvoda moći da steknu iskustvo o geografskom poreklu proizvoda, o proizvodima organskog porekla i opredele se za proizvod koji je zaštićen garancijom kvalitetnog proizvoda.

 

Prva radionica projekta pod nazivom „Proizvodi iz pijačne ponude“ posvećena je Svetskom danu zaštite potrošača. Učenici Hemijsko-medicinske škole su, u pratnji člana UGZP „Košava“ i člana skupštine APOS-a Darka Lukača, na gradskoj pijaci vršili kontrolu cena voća (južno voće – narandže, banane, limun; ponuda domaće proizvodnje - jabuke), povrća (krompir, crni i beli luk), sireva i živinskog mesa, kao i proveru porekla proizvoda (proizvodi iz uvoza, ponuda nakupaca, domaći proizvođači). Rezultati istraživanja biće objavljeni i na YouTube o čemu će zainteresovana javnost biti obaveštena do kraja sledeće nedelje.


Mladi potrošači će kroz neposrednu obuku na terenu upoznati i delokrug delatnosti pijačne službe koja daje usluge i prati kontrolu kvaliteta proizvoda koji su u ponudi, kao i drugih relevantnih institucija koje se bave proverom kvaliteta proizvoda koji se prodaju na pijaci. Nakon obuke biće osposobljeni da stečena saznanja i iskustvo prenesu svojim vršnjacima kako bi izborom kvalitetnog proizvoda neposredno uticali i na poboljšanje kvaliteta življenja. a ujedno doprineli popularisanju zdrave, organske proizvodnje.

 

Očekuje se da ovaj vid edukacije postane jedan od redovnih oblika obučavanja mladih potrošača o racionalnom odnosu prema potrošnji i optredeljenosti za kvalitetne organske proizvode. Održivost projekta: Projekat može da se primeni i realizuje u svim srednjim školama na terotoriji Republike Srbije kao vid formalne i neformalne edukacije mladih potrošača kao pokretača racionalne potrošnje, ali i interesenata koji preko relevantnih institucija mogu da utiču na donošenje odluka u lokalnoj zajednici o podsticanju razvijanja zdrave, organske proizvodnje.


Košava je do sada u saradnji sa Hemijsko-medicinskom školom tokom 2013. godine (projekat „Mladi potrošači“) i 2014. godine (projekat „Mladi potrošači u akciji“)  radila obuku mladih potrošača, učenika srednjih škola, na polju upoznavanja sa pravima potrošača, komparacije cena proizvoda, analiziranja deklaracija na proizvodima, proveravanja roka upotrebe proizvoda, očitavanja barkodova i provere podataka na internetu, realizaciji školskih laboratorijskih vežbi koje se odnose na tvrdoću flaširanih voda, pH vrednosti proizvoda, sastava kartonske ambalaže, ekstrakciju etarskih ulja biljnih čajeva (nana, kamilica).

 


Verujemo da će ovaj vid edukacije učenika srednjih škola pobuditi šire interesovanje i u drugim sredinama i da će delovati podsticajno na razvoj svesnosti potrošača.