APOS je u januaru 2015. godine postao član Međunarodne organizacija potrošača za istraživanje i testiranje (ICRT).   U ostvarenju tog cilja bile potrebne godine pregovaranja,  dokazi o neutralnosti, etički kodeks, kapaciteti, transparentno finansiranje iz više donacija - jer jedan izvor ne dokazuje nezavisnost - informisanje bez reklama i slično. Nezavisno uporedno testiranje kvaliteta robe i usluga vrše organizacije potrošača. U ostvarenju tog cilja APOS je od prvog broja svog časopisa 2006. godine radio na nadogradnji sopstvenih kapaciteta

 

Zašto mi?

 

APOS je 2010. godine kroz projekat „TESTS - Evropski standardi zaštite potrošača u Srbiji“ prvi uveo praksu nezavisnog uporednog testiranja robe i usluga u Srbiji. Ovaj projekat je predstavljao osnov za uporednu proveru kvaliteta proizvoda od strane organizacija potrošača i pravilno informisanje u čemu partner na projektu Stiftung Warentest (SWT) ima iskustvo dugo 45 godina. Kao rezultat projekta sprovedeno je prvo nezavisno uporedno testiranje roba i usluga u Srbiji po standardima EU (jestiva ulja i usluge savetovanja operatora mobilne telefonije). U štampanom izdanju časopisa ,,Potrošački reporter'' u poslednjih 7 godina objavljeno je 40 testova proizvoda testiranih od strane Stiftung Waren¬test-a, što je rezultat prijateljske saradnje između srpskih i nemačkih zaštitnika potrošača.

 

Prirodno je da danas želimo da budemo prva organizacija koja će ovu praksu preneti i u Srbiju.

 

 

 

 

Kako smo postali članovi ICRT


APOS je u januaru 2015. godine postao član Međunarodne organizacija potrošača za istraživanje i testiranje (ICRT).   Za to su bile potrebne godine pregovaranja, dokazi o neutralnosti, etički kodeks, kapaciteti, transparentno finansiranje iz više donacija (jer jedan izvor ne dokazuje nezavisnost), informisanje bez reklama i slično. Članstvo u ICRT za nas znači podsticaj da ostanemo nezavisni i neutralni i isključivo na korist potrošača. Ovakav rad navikao nas je da budemo strogi prvo prema sebi i daje nam snagu da budemo temeljni u našim istraživanjima i beskompromisni u informisanju javnosti. APOS je prva, i jedina organizacija iz Srbije,  koje je deo međunarodne grupe potrošača u kojima su: Stiftung Warentest u Nemačkoj, Consumer Reports u SAD, Wich u Velikoj Britaniji, Test-Achats u Belgiji, Que choisir u Francuskoj, Dtest u Češkoj, Zveza Potrosnikov Slovenia (ZPS) i drugima koji ove usluge potrošima pružaju više decenija. 

 

 

 

 

Koja je korist za potrošače?

 

Objavljivanjem najnovijih rezultata testova kvaliteta potrošači Srbije koji nam pruže podršku članstvom će na godišnjem nivou imati uvid u blizu 100 rezultata uporednih testiranja proizvoda i svaki od njih obuhvati 15-35 različitih proizvoda.

 

Sa informacijama na osnovu rezultata testiranja potrošači mogu da zaštite svoj ekonomski interes na tržištu, izvrše pravilan izbor, i za svoj novac dobiju robu i usluge proverenog kvaliteta i tako doprinose razvoju konkurencije.

 

Zašto je u interesu države?


Naša je dužnost da kada testiramo uvek idemo korak ispred standarda koje propisuju nadležni - da bi standardi sutra bili bolji. Nezavisne organizacije koje zastupaju potrošače na osnovu temeljnih analiza istraživanja alarmiraju nadležne da poprave ili donose propise u interesu potrošača ali i kvalitenije i veće konkurentnosti na tržištu. Da ubuduće ne prepisujemo zakone  već da ih donosimo  onda kada to čine i oni u čijem društvu kao država želimo da budemo. Rezultati posebno mogu da budu korisni i proizvođačima jer ako dobiju dobre ocene u međunarodnim laboratorijama onda postaju konkurenti i van granica države. Jer ocene kvaliteta obično budu promovisane u svim nezavisnim časopisima organizacija potrošača u 50 zemalja evrope i sveta.

 

Šta dobijaju članovi
PeriodRezultati testovaPravna pomoćČasopis na 16 stranaNedeljni bilten sa savetimaDirektno savetovanje pre kupovine
1 mesecDaNeNeDaNe
3 mesecaDaDaNeDaDa
6 meseciDaDaDaDaDa
12 meseciDaDaDaDaDa

 

Kako se sprovodi testiranje?

 

  • Uzorci za testiranje, uvek se kupuju tajno u prodavnicama (ili koriste usluge metodom „tajnog kupca“ ) kao što inače rade potrošači u svakodnevnom životu
  • Kupljeni uzorci se šifriraju kako laboratorije ne bi znale čiji proizvod analiziraju
  • Laboratorije koje vrše testiranje biraju se na tenderu.
  • Odabrane laboratorije moraju potpisati izjavu o neutralnosti, kojom potvrđuju da nisu u sukobu interesa i prihvataju obavezu da ostanu u tajnosti
  • Odgovornost za informacije snose organizacije potrošača
  • Analiza laboratorijskih izveštaja od strane stručnjaka
  • Rezultati se objavljuju u nezavisnim glasilima organizacija potrošača, koji ne sadrže nikakve reklame
  • Potrošači dolaze do rezultata uplatom članarine i tako pomažu nezavisnost

 

 

Zašto ću morati da platim da bih video rezultate?

 

 

Dobijanje rezultata testiranja kroz uplatu članarine, uz prateće beneficije koje dobijate, predstavljaju nadoknadu za to što  APOS POTROŠAČKI REPORTER ne sme da ima prihode od reklamnih poruka. To je glavni preduslov da informacije za potrošače budu nezavisne i verodostojne.