Analiza koja sadrži preporuke za banke i savete za potrošače. Urađena je na osnovu uporedog testa transparentosti informacija banka u Srbiji - preglednost i uporedivost ponuda. Ovo je deo aktivnosti projekta APOS-a "Potrošač - Investitor na tržištu", koji je finansiran sredstvima Ambasade Sjedinjenih Američkih Država

 

Uporedne cene bankarskih paketa
NazivCena osnovnog paketaDinarski račun, debitna platnakarticaTrajni nalogElektronsko bankarstvoPozajmice po tekućem računuSMS obaveštenje
Piraeus Bank a.d. Beograd100.00dindadada
AIK banka100.00dindada
Banka Intesa125.00dindadada
Banka Poštanska štedionica145.00dindadadadada
Unicredit Bank149.00dindada
Raiffeisenbanka150.00dindadadadada
Komercijalna banka150.00dindadadadada
Sberbank159.00dindadada
Eurobank a160.00dindadadada
Société Généralebanka170.00dindadadada
Erste Bank180.00dindada
ProCredit Bank180.00dindadadada
Crédit Agricole banka190.00dindadada
Alpha Bank200.00dindadadadada
Hypo Alpe Adria Bank250.00dindadadada

*Transparentnost informacija na sajtu izražena kroz ocene od 1 do 5

Napomene (kompletne stavke tabele pogledajte u sekciji "TESTOVI"):

 

Analiza

Banke nude dosta različitih usluga u okviru paketa sa većom cenom od osnovnog paketa, pa se tako izdvajaju sve popularnije mobilno bankarstvo tj. plaćanje putem mobilnog telefona, kreditne kartice, povoljni uslovi kredita, osiguranje i sl.  Jedna banka, na primer, u okviru svog  skupljeg  paketa (skupljeg za 90 dinara od osnovnog) nudi besplatne preglede i popuste u zdravstvenoj specijalističkoj ustanovi, dok druga osim saveta lekara nudi druge vrste besplatnih servisa poput majstora, šlep službe itd.

 

Zaključak je da banke nisu u dovoljnoj meri transparentne kod objašnjavanja proizvoda a, posebno, kod naknada i troškova. Da bi se došlo do visine naknada trebalo je ,pored uvida u ponudu, tražiti informacije iz obimnih i potrošaču teško razumljivih tarifnika (cenovnika). Mnogi troškovi su nejasni i teško razumljivi na prvi pogled potrošaču a primećeno je da u nekim slučajevima banke ne koriste istu terminologiju. Tako se za isti pojam koriste termini dozvoljeni minus, dozvoljeno prekoračenje, dozvoljena pozajmica po tekućem računu i sl.

 

Jasno definisani sadržaji ponuda, tačno i detaljno navedena prava i obaveze, posebno razumljivi cenovnici usluga  pomažu potrošaču da napravi izbor koju mu najviše odgovara što takodje utiče na povećanje fer konkurenciju medju bankama.

 

 

 

APOS: Preporuke bankama

 

  • Uz svaki ponuđeni paket usluga navesti i cenu održavanja računa koja obuhvata sve predviđene usluge
  • Cene pojedinačnih usluga koje potrošač može da bira mimo paketa jasno naznačiti kao i uslove pod kojima se odredjene usluge mogu koristiti
  • Precizno staviti na uvid potrošaču koje se usluge u okviru paketa ipak naplaćuju  mimo mesečne cene paketa  (na pr.godišnja članarina za neke kartice, sms poruke ...)
  • Naglasiti koje usluge su besplatne u okviru paketa a da se to ne podrazumeva (neke od banaka nisu navodile izvode sa računa koji se šalju na mejl što takodje nekad znači potrošaču)
  • Napraviti poredjenje paketa tekućih računa u jednostavnoj tabeli uključujući troškove kako bi potrošač imao bolji pregled usluga i troškova

 

APOS: Preporuke potrošačima

 

  • Pre nego se odlučite za banku u kojoj ćete otvoriti tekući račun, pogledajte detaljno sajtove  banaka i ponude paketa za održavanje tekućeg računa. Takođe obratite pažnju na  lokacije filijala, bankomata  i ekspozitura banke u vašem gradu
  • Razmislite dobro koje su vam usluge u okviru paketa zaista potrebne, razlika u konačnom zbiru usluga, naročito ako se opredeljujete za skuplji paket,  može biti značajna za vaš budžet
  • Detaljno se raspitajte oko uslova za održavanje tekućeg računa i uslova za sve dodatne usluge koje se nude, te ukoliko ne pronađete sve informacije na sajtu ili ako imate nekih  dilema, obiđite filijalu banke ili pozovite kontakt centar i tražite dodatne informacije
  • Ukoliko se odlučite da promenite banku i otvorite novi  tekući račun, dobro bi bilo da to uradite pre zatvaranja starog,  kako bi se uverili da će svi trajni nalozi, zaduženja  i sl.biti  prebačeni na  novi račun
  • Konačno, nemojte biti lenji da promenite banku koja vam više ne nudi tako dobre uslove u okviru  održavanja tekućeg računa. Ne zaboravite da tako podstičemo banke da budu što konkurentnije na tržištu,  što na kraju ide u prilog nama, potrošačima.

 

 

This article was funded in part by a grant from the United States Department of State. The opinions, findings and conclusions stated herein are those of the author and do not ne cessarily reflect those of the United States Department of State